Sealen

Waarom sealen?

Sealen gebeurt om de kiezen te beschermen tegen gaatjes (cariës). Het beschermt ze op die plaatsen waar ze het meest gevoelig zijn voor gaatjes, namelijk in de groeven en putjes. Deze zijn kwetsbaar, vooral als ze diep en smal zijn. De haren van de tandenborstel kunnen de groefjes moeilijk schoonpoetsen. Sealen gebeurt meestal kort nadat de blijvende kies helemaal is doorgebroken. Dan is de kans op gaatjes het grootst.

Hoe ziet sealen bij de tandarts er uit?

1. Reinigen en etsen.

Allereerst maakt de tandarts of mondhygiënist de kies goed schoon met een borsteltje of een instrument. Om de lak goed te laten hechten, ruwt de tandarts of mondhygiënist de groefjes en putjes in het glazuur op met een zure vloeistof of gel. Dat heet etsen en gebeurt meestal met een spuitje of een kwastje nadat de kies is drooggeblazen.

Praktijk sfeerbeeld

2. Spoelen en drogen

Na een korte inwerktijd spoelt de tandarts of mondhygiënist de zure vloeistof of gel weg met water. Dat gebeurt met een lucht-/waterspuit. Het water wordt opgezogen met een speekselzuiger. Speeksel zorgt er voor dat de lak minder goed aan de kies hecht. Daarom houdt de tandarts of mondhygiënist de kies met wattenrolletjes en een speekselzuiger droog, zodat er geen speeksel bij kan komen.

Praktijk sfeerbeeld

3. Rubberdam

Soms spant de tandarts of mondhygiënist een heel dun rubber lapje om de hele kies of om meerdere kiezen. Dit wordt ook wel rubberdam genoemd. Een ringetje houdt het lapje op zijn plaats. Het ringetje drukt soms iets op het tandvlees, maar dat went meestal snel. Daarna spuit hij de kies met een luchtspuit droog.

4. Sealen

Nu kan de tandarts of mondhygiënist de kunststoflak met een instrument of kwastje op de kies aanbrengen. De lak is heel dun en vloeit tot diep in de bodem van de groefjes en putjes.

Praktijk sfeerbeeld

5. Verharden van de lak

Als laatste stap moet de lak hard worden gemaakt. Dat gebeurt met een lamp die blauw licht geeft. Soms gebruikt de tandarts of mondhygiënist een oranje schermpje om de ogen tegen het blauwe licht te beschermen. Tenslotte controleert de tandarts of mondhygiënist of de lak goed op zijn plaats zit.

Praktijk sfeerbeeld

Afspraak maken?

Wilt u een afspraak maken of patiënt worden bij Samenwerkende Tandartsen Lelystad? Geef aan of u een nieuwe of bestaande patiënt bent:

Spoeddienst

Bij acute pijn of bloedingen tijdens de openingstijden van onze praktijk belt u gewoon het praktijknummer. Buiten onze reguliere openingstijden, op feestdagen en in het weekend kunt u voor alle pijnklachten en/of spoedgevallen welke niet kunnen wachten tot de volgende werkdag contact opnemen met onze spoeddienst via telefoonnummer 036-3035290.

Praktijkinformatie

Openingstijden

Open
maandag08:30 - 12:00 | 13:30 - 17:00
dinsdag08:30 - 12:00 | 13:30 - 17:00
woensdag08:30 - 12:00 | 13:30 - 17:00
donderdag08:30 - 12:00 | 13:30 - 17:00
vrijdag08:30 - 12:00 | 13:30 - 17:00
zaterdagGesloten
zondagGesloten

* Tijdens feestdagen kunnen tijden afwijken.

De route naar onze praktijk

Botter 44 13
Lelystad 8243 JE
Route

Patiëntervaringen

1462 reviews · ⭐ 9.0 gemiddeld

Gewoon top

Vriendelijk, staan altijd voor je klaar!

Prima en professioneel

Goede sfeer. Goede voorlichting

Duidelijke communicatie en vakkundig.

Duidelijke communicatie over behandeling en prijzen. Vakkundig geholpen

Altijd goed

Fijn personeel, professionele behandelingen en goede communicatie.

Goed en geduldig.

Voorzover het bestaat bij een tandarts vindt ik het een prettige ervaring, dus geen klachten.

Heel goed

Goede uitleg en fijne tandarts

Juiste manier van aandacht geven

Vriendelijke receptie en prima behandeling door de tandarts.

Fijne en duidelijke behandeling

Ik wil inzien wat de behandeling kost Omdat door n derde party wordt geïncasseerd zie ik alleen het bedrag wat ontbreekt Ik wil mn hele rekening kunnen inzien

Uitstekend

Ik kom bij de mondhygiëniste en heb goede ervaringen hier. Ze denkt goed mee en is erg lief en behulpzaam. Ook de assistentes zijn top! Echt super!

Tanden weer goed schoon gemaakt

Ongewoon goed

goede tandenarts en mondverzorging

ik heb geen slechte ervaring,

Vakkundig en snel geholpen

Xx

Betrokken en professioneel

Mijn ervaring is positief. De patient wordt goed bejegend en positief benader.

Prima!

Wij zijn al 38 jaar cliënt bij deze praktijk en zeer tevreden.

Prima, niets op aan te merken

.

Goed

Dat was goed

Een vriendelijke bekwame dame.

Ik werd door de mondhygiënist goed geholpen. Legt uit wat ze ging doenr Een vriendelijke en vrolijke dame. Vindt ik heel prettig.

Zeer kundig en vriendelijk

Het wordt bijna leuk om naar de tandarts te gaan! Je wordt goed en op tijd geholpen, iedereen is ook supervriendelijk. Echt top!

Zorgvuldig en geduldig

De mondhygiëniste heeft me voorzichtig en zorgvuldig gehandeld. Alle lof!

Goed

Nvt

Goede behandeling

Fijne tandarts

Zeer vriendelijk welkome

Het contact tussen de tandarts en mij , is prima. Krijg altijd goed advies over verzorgen van het gebit/ tanden Sorry, de naam van de vriendelijke vrouwelijke tandarts ben ik even vergeten . Jammer zeg.....

Werd erg goed geholpen

Tijdens mijn halfjaarlijks consult werd ik erg goed geholpen en met me meegedacht.

Geod geholpen

Ben goed en vriendelijk geholpen Sebastiaan