Aften

Sommige mensen worden regelmatig geplaagd door pijnlijke zweertjes in de mond. Deze zweertjes worden aften genoemd en komen zowel bij jongeren als bij volwassenen voor. 

Wat zijn aften?

Aften zijn blaasjes of zweertjes in de mond met een doorsnede van drie tot vier millimeter. Het zijn grijswitte of dikke gele plekjes met een rode ontstoken rand. Aften verschijnen aan de binnenkant van de lippen, wangen of onder de tong. Ze bezorgen een stekende pijn tijdens het eten van zuur of heet voedsel. Sommige mensen voelen een afte van te voren aankomen. Ze herkennen het pijnlijke gevoel wat erbij hoort. Soms ziet ook het mondslijmvlies rood.

Praktijk sfeerbeeld

Mogelijke oorzaken aften

De exacte oorzaak van het ontstaan van aften is niet helemaal duidelijk. Het is wel bekend dat aften geen blijvende gezondheidsschade aanrichten. Ook zijn er een aantal mogelijke oorzaken aan te wijzen:

  • Per ongeluk op de wang bijten tijdens het kauwen
  • Hard poetsen
  • Een niet goed passend gebit of scherpe tanden die tegen de wang aankomen
  • Slechte mondhygiëne
  • Een besmetting met een virus of bacterie
  • Aandoeningen waardoor de mond gevoeliger wordt voor infecties
  • Reactie op bepaalde medicijnen 

Praktijk sfeerbeeld

Afspraak maken?

Wilt u een afspraak maken of patiënt worden bij Samenwerkende Tandartsen Lelystad? Geef aan of u een nieuwe of bestaande patiënt bent:

Spoeddienst

Bij acute pijn of bloedingen tijdens de openingstijden van onze praktijk belt u gewoon het praktijknummer. Buiten onze reguliere openingstijden, op feestdagen en in het weekend kunt u voor alle pijnklachten en/of spoedgevallen welke niet kunnen wachten tot de volgende werkdag contact opnemen met onze spoeddienst via telefoonnummer 036-3035290.

Praktijkinformatie

Openingstijden

Open
maandag08:30 - 12:00 | 13:30 - 17:00
dinsdag08:30 - 12:00 | 13:30 - 17:00
woensdag08:30 - 12:00 | 13:30 - 17:00
donderdag08:30 - 12:00 | 13:30 - 17:00
vrijdag08:30 - 12:00 | 13:30 - 17:00
zaterdagGesloten
zondagGesloten

* Tijdens feestdagen kunnen tijden afwijken.

De route naar onze praktijk

Botter 44 13
Lelystad 8243 JE
Route

Patiëntervaringen

1462 reviews · ⭐ 9.0 gemiddeld

Gewoon top

Vriendelijk, staan altijd voor je klaar!

Prima en professioneel

Goede sfeer. Goede voorlichting

Duidelijke communicatie en vakkundig.

Duidelijke communicatie over behandeling en prijzen. Vakkundig geholpen

Altijd goed

Fijn personeel, professionele behandelingen en goede communicatie.

Goed en geduldig.

Voorzover het bestaat bij een tandarts vindt ik het een prettige ervaring, dus geen klachten.

Heel goed

Goede uitleg en fijne tandarts

Juiste manier van aandacht geven

Vriendelijke receptie en prima behandeling door de tandarts.

Fijne en duidelijke behandeling

Ik wil inzien wat de behandeling kost Omdat door n derde party wordt geïncasseerd zie ik alleen het bedrag wat ontbreekt Ik wil mn hele rekening kunnen inzien

Uitstekend

Ik kom bij de mondhygiëniste en heb goede ervaringen hier. Ze denkt goed mee en is erg lief en behulpzaam. Ook de assistentes zijn top! Echt super!

Tanden weer goed schoon gemaakt

Ongewoon goed

goede tandenarts en mondverzorging

ik heb geen slechte ervaring,

Vakkundig en snel geholpen

Xx

Betrokken en professioneel

Mijn ervaring is positief. De patient wordt goed bejegend en positief benader.

Prima!

Wij zijn al 38 jaar cliënt bij deze praktijk en zeer tevreden.

Prima, niets op aan te merken

.

Goed

Dat was goed

Een vriendelijke bekwame dame.

Ik werd door de mondhygiënist goed geholpen. Legt uit wat ze ging doenr Een vriendelijke en vrolijke dame. Vindt ik heel prettig.

Zeer kundig en vriendelijk

Het wordt bijna leuk om naar de tandarts te gaan! Je wordt goed en op tijd geholpen, iedereen is ook supervriendelijk. Echt top!

Zorgvuldig en geduldig

De mondhygiëniste heeft me voorzichtig en zorgvuldig gehandeld. Alle lof!

Goed

Nvt

Goede behandeling

Fijne tandarts

Zeer vriendelijk welkome

Het contact tussen de tandarts en mij , is prima. Krijg altijd goed advies over verzorgen van het gebit/ tanden Sorry, de naam van de vriendelijke vrouwelijke tandarts ben ik even vergeten . Jammer zeg.....

Werd erg goed geholpen

Tijdens mijn halfjaarlijks consult werd ik erg goed geholpen en met me meegedacht.

Geod geholpen

Ben goed en vriendelijk geholpen Sebastiaan